Tavaly London, Nizza és Prága volt a NER milliárdosok legnépszerűbb úti célja – magángéppel

Megosztás

A magánrepülőzés rekordokat dönt, miközben a világ a klíma- és gazdasági válsággal küzd. A Greenpeace megbízásából készült új elemzés szerint tavaly Európában összesen 572 806(!) alkalommal szálltak fel magángépek. Tavaly London, Nizza és Prága volt a NER milliárdosok legnépszerűbb úti célja Budapestről.

Nem törődve a klímaválság legsúlyosabb következményeivel, a privát repülők kibocsátása csak nőtt – 2022-ben a magánrepülőgépek Európában csaknem 3,5 millió tonna szén-dioxidot bocsátottak ki, ami annyi, mint 550 000 uniós lakos éves CO2 kibocsátása.

Magánrepülőzés terén hazánkban sem túl jó a helyzet. Tavaly 3306 magánrepülőjárat indult Magyarországról, összesen 16 052 tonna szén-dioxidot pöfögve a légkörbe. 2021-ben és 2022-ben egyébként a Magyarországról induló magánrepülők leggyakrabban a Budapest és London közötti útvonalon közlekedtek. 2022-ben ezen kívül 12 olyan esetet jegyeztek fel, amikor a Sármellék-Bécs közötti, 165 km-es(!) távon közlekedtek magángéppel.

A világ olajfogyasztásának több mint 60 százalékát a közlekedésre használjuk. A közlekedés egyik legszennyezőbb formája pedig a magángépes utazás, amelyek utasonként 50-szer több CO2-kibocsátást okoznak, mint a vonatok.

A Greenpeace megbízásából a CE Delft kutató és tanácsadó szervezet által készített  tanulmányban minden ország adatai egy-egy külön fejezetben szerepelnek könnyen áttekinthető formában, világosan érthető táblázatokkal. Ez nagy pluszpont a szerzőknek, hiszen egy 88 oldalas, angol nyelvű, információkkal teletömött dokumentumról (PDF) van szó.

Magyarországról szóló adatok a 4.13-as fejezetben vannak, ami a 42. oldalon kezdődik és a 44. oldal tetején ér véget. A számokon – mint minden más országban is – meglátszik a koronavírus-járvány hatása: 2020-ban csupán 301 darab magángépes út volt, ami 1 259 tonna szén-dioxid kibocsátást jelentett. Ez persze még mindig majdnem napi egy út, tehát az, hogy sok vagy kevés, az elég relatív attól függően, hogy mivel hasonlítjuk össze.

2021-hez képest persze mindenképpen kevés, hiszen akkor már 2 001 hazánkból induló vagy ide érkező magángépes út volt, és ezeknek a szén-dioxid kibocsátása már 9 824 tonna volt. 2022-ben pedig 3 306 magyarországi vonatkozású magánrepülős utazás történt, amik összesen 16 052 tonna szén-dioxid kibocsátással jártak.

Érdekes a legnépszerűbb útvonalak listája is:

  • 2020-ban a top3 a Budapest-Prága (39 repülés), valamint holtversenyben a Budapest-Belgrád (19 db) és a Budapest-London (19 db) viszonylat volt,
  • 2021-ben a Budapest-London (228 repülés), a Budapest-Prága (137 db) és a Budapest-Moszkva (102 út) táv,
  • 2022-ben a Budapest-London (238 db), továbbá holtversenyben a Budapest-Nizza (185 db) és a Budapest-Prága (185 db) viszonylat volt a hazánkból induló vagy itt landoló magángépek kedvence.

Méretükből adódóan érthető módon mindhárom évben a legtöbb magángépes út a budapesti repülőtérhez kapcsolódott, a második és harmadik helyen pedig a debreceni és a hévízi reptér váltogatta egymást.

A magánrepülőgéppel megtett legrövidebb utak felsorolása is figyelemreméltó:

  • 2020-ban Budapest-Bécs (214,8 kilométer), Budapest-Belgrád (301,8 km) és Budapest-Rzeszow (Lengyelország, 361 km)
  • 2021-ben Budapest-Sármellék (172,2 km), Budapest-Pozsony (174 km) és Budapest-Debrecen (175,9 km)
  • 2022-ben Sármellék-Bécs (164,8 km), és az előző évhez hasonlóan Budapest-Pozsony (174 km), valamint Budapest-Debrecen (175,9 km)

A gyakori bécsi repülésekben minden bizonnyal benne van az Orbán Viktor, Mészáros Lőrinc és Szíjj László által is használt osztrák magánrepülőgép, az OE-LEM, valamint nagy eséllyel a másik ausztriai bejegyzésű luxusrepülő, az OE-IMB, amivel Szíjj legutóbb Afrikába utazott. A Budapest-Debrecen viszonylatoknak pedig nagy valószínűséggel közük lehet a város mellé építeni tervezett, nagy lakossági tiltakozást kiváltó akkumulátor-gyárhoz is.

(via Greenfo)

Kapcsolódó cikkek